Geschiedenis van het schip
De Mercuur werd in de jaren 1952-1953 in de Verenigde Staten gebouwd. In 1973 werd ze omgebouwd van oceaanmijnenveger Hr. Ms. Onverschrokken tot torpedowerkschip. Op 11 mei van datzelfde jaar werd zij herdoopt in Hr.Ms. Mercuur, om deze naam voor de Koninklijke Marine te behouden. Vanaf het laatste kwart van de negentiende eeuw, toen het eerste torpedowerkschip in dienst komt, wordt de naam Mercuur namelijk steevast voor het torpedowerkschip gebruikt. ’Onze’ Mercuur deed dienst tot 1987, waarna een nieuwe Mercuur haar opvolgde. Na enige tijd als museumschip in Amsterdam te hebben gelegen, lag zij van 1993 tot december 2015 in Scheveningen. Toen werd ze teruggegeven aan de marine en naar Den Helder gesleept om te worden gesloopt.
Een nieuwe toekomst voor een sloopschip
De Stichting Maritiem Erfgoed Vlissingen slaagde erin om haar te redden, mede dankzij veel steun van de Koninklijke Marine en de Stichting Behoud Maritieme Monumenten. Zij werd in december 2016 naar Vlissingen-Oost gesleept, waar de sanering van asbest plaats vond. Op vrijdag 25 augustus 2017 arriveerde zij in Vlissingen en werd afgemeerd in de Dokhaven, aan de Houtkade. Het is de bedoeling dat zij binnenkort komt te liggen in het Dok van Perry, dat in het begin van de achttiende eeuw gebouwd werd voor de Zeeuwse Admiraliteit. De Mercuur wordt de komende jaren opgeknapt en gaat daarna weer dienst doen als een museumschip dat twee verhalen vertelt: die van de mijnenveger Onverschrokken en die van het torpedowerkschip Mercuur. Beide verhaallijnen maken deel uit van een breder kader, namelijk de Vlissingse maritieme historie in het algemeen en de relatie van Vlissingen met de marine in het bijzonder.
Meer informatie
Op haar eigen Facebookpagina (https://www.facebook.com/MuseumschipMercuur/) zijn updates van actuele ontwikkelingen te vinden.
De webredactie dankt de heer Ron van Maanen van de Stichting Maritiem Erfgoed Vlissingen voor de tekst en de foto’s.