Bij maritieme geschiedenis denk je misschien niet meteen aan een keramiekmuseum, maar in veel oude scheepswrakken is porselein uit andere werelddelen aangetroffen. Dat daar een boeiende expositie mee te maken is, bewijst de wisseltentoonstelling ‘Gezonken Schatten’ in Keramiekmuseum Princessehof te Leeuwarden.
Een groot kanon bij de ingang staat symbool voor de gewelddadige wijze waarop de VOC en andere handelsondernemingen de handel in porselein en andere producten probeerden veilig te stellen. Dit geweld resulteerde soms in het zinken van een vijandelijk vaartuig, en ironisch genoeg maakte dat deze tentoonstelling mee mogelijk. Zo bleef namelijk een schat aan porselein op de zeebodem rusten, totdat archeologen het later weer boven water haalden. Hoewel de focus bij deze tentoonstelling uiteraard bij het aardewerk ligt, tonen vondsten als houten katrolschijven, peperkorrels, een schoenzool en andere objecten het bijzondere achtergrondverhaal van dit keramiek. Het internationale karakter van deze objecten wordt duidelijk gemaakt door ook veel vondsten van o.a. een Chinees en een Spaans schip te tonen.
De expositie kwam tot stand in samenwerking met de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed. Bij veel onderdelen van deze expositie is een toelichting te beluisteren van maritiem archeoloog Martijn Manders. Waar voorheen soms slechts vanuit commercieel oogpunt naar scheepswrakken werd gezocht, zorgt de huidige wetgeving ervoor dat wrakken veel beter beschermd zijn en dat historisch onderzoek belangrijker is dan de commerciële waarde van de objecten. De expositie laat goed zien wat de waarde hiervan is. Illustratief is het project rondom het wrak van de Rooswijk (1740), waar enkele fraaie vondsten van te zien zijn.